Zondag 22 november

09.30: Ds. P.B. Verspuij    (Bediening Heilig Avondmaal)

19.00: Ds. P.B. Verspuij     (Bediening en nabetrachting Heilig Avondmaal)

Coll. 1. Kerk

  1. Onderhoud

Zondag 29 november

09.30: Ds. P.B. Verspuij     (Bediening Heilig Avondmaal)

19.00: Ds. P.B. Verspuij    (Bediening en nabetrachting Heilig Avondmaal)

Coll.  1. Diaconie

  1. Onderhoud

Zingen voor de dienst

Zondag  22/11       v.m.  Ps. 93 : 2 en 3

                             n.m.  Ps. 99 : 1 en 2

Zondag  29/11       v.m.  Ps. 75 : 1 en 4

                             n.m.  Ps. 100 : 1 en 2

Agenda

24/11 Catechisatie

25/11 Collectemunten

26/11 Kerkvoogdij

01/12 Catechisatie

Zieken

Ook in de gemeente en in ons dorp zijn er mensen ziek van het coronavirus. Anderen hebben zichzelf laten testen en hebben het gelukkig niet. We bidden om herstel en bewaring.

Marten Hendriksen van de Brinkweg 7, 6732 AR Harskamp is op zondag 1 november opgenomen in het ziekenhuis te Ede. Hij ligt op de Intensive Care. Hij heeft de legionella bacterie opgelopen. Deze wordt met antibiotica bestreden. Zijn situatie is zorgelijk. We bevelen Marten in het bijzonder aan in uw gebeden en we leven mee met zijn vrouw Gea en hun kinderen en familie.

Het adres van Hans van der Graaf is: Kuiltjesweg 1a, 7361 TC Beekbergen. Hij bevindt zich in Marken Haven, zijn kamernummer is 1.35, en hij verblijft op afdeling De Waag. In de tijd dat hij nog zelfstandig in ons dorp woonde, belde hij mij geregeld op: zo’n een à twee keer per dag, behalve op zondag. Het was voor mij en mijn gezin best een opgave om hem altijd vriendelijk te woord te staan. Toch is ons dat goed afgegaan. Achteraf heb ik wel respect voor mijn vrouw en onze kinderen dat zij dit alles geduldig ondergingen. Ze hadden ook tegen mij kunnen zeggen: Zorg dat het gebel van Hans ophoudt. Maar Hans van der Graaf heeft iets sympathieks en aandoenlijks over zich, waardoor je toch veel van hem kunt hebben en verdragen. Ook nu kunnen zijn verzorgsters goed met hem overweg.

We weten nog van meer zieken in ons dorp en in onze gemeente en daar buiten. De Heere gedenke al de zieken thuis en elders naar Zijn goedgunstigheid.    

Collecten opbrengst

In oktober is er € 1.183,50 per bank binnengekomen aan collectegeld voor de kerk. Een ieder die hieraan heeft bijgedragen zeggen we hartelijk dank.

 Hartelijk bedankt

We willen iedereen bedanken die op woensdagavond 28 oktober of op dankdag het GZB dagboekje heeft gekocht in Eben-Haëzer. We vinden het heel fijn dat er veel mensen gebruik van de verkoop hebben gemaakt. De niet opgehaalde boekjes komen we, zoals u gewend bent, bij u thuis bezorgen. 
De Zendingscommissie

 Dorkas Voedselactie

De Dorkas Voedselactie heeft tot nu toe het bedrag van € 977,00 opgebracht. We danken een ieder voor het schenken van de gaven in de kerk en voor het overmaken van de gelden.

 Giften

Ds. P.B. Verspuij ontving € 50,- voor de kerk en € 20,- voor de Dorkas Voedselactie. Emmy van Baalen ontving € 15,-. We zeggen de gevers en de geefsters na de Heere hartelijk dank.

Collectemunten

Op woensdag 25 november zijn er tussen 19.30 en 20.00 uur collectemunten te koop in Eben-Haëzer. Betaling uitsluitend per PIN.

Benoemingen

Jaap Peelen heeft zijn benoeming tot kerkrentmeester niet aanvaard. Het paste niet. We respecteren zijn besluit zeer. Hij blijft wel lid van de Commissie van Bijstand. Dat is fijn. Nancy van den Brink heeft haar benoeming tot commissielid aanvaard, daar zijn we dankbaar voor. In januari treedt zij toe tot de Commissie net als Alex van Geerenstein en Wim Hendriksen. We hopen op en zien uit naar een goede samenwerking met hen binnen de kerkvoogdij.

 Vrijwillige hulpdienst

Juist in deze weken waarin verzocht is zoveel mogelijk thuis te blijven om de verspreiding van het Coronavirus een halt toe te roepen, kunnen wij wellicht iets voor u betekenen. De hulp die u van ons kunt verwachten kan divers zijn, van het doen van een boodschap, ophalen van medicijnen, vervoer naar het ziekenhuis of huisarts, of een keer bij ziekte koken. U kunt hiervoor contact opnemen met Bas Dirksen, telefoon: 06 – 12866272. Voor andere diaconale zaken kunt u zoals gewoonlijk de diaconie benaderen via email diaconie@hervormdotterlo.nl In alle gevallen kunt u verzekerd zijn van geheimhouding van uw hulpvraag.

 Kerkdiensten

De diensten op zondag zijn om 9.30 en 19.00 uur. U kunt meekijken en meeluisteren via de link op www.hervormdotterlo.nl of op www.kerkdienstgemist.nl. Het is ook mogelijk de diensten daar achteraf terug te luisteren of te kijken. Naast de internetuitzendingen, mogen er ook dertig mensen in de kerk komen. Daarvoor gelden wel een aantal regels. Als u naar de diensten in de kerk wilt komen, dan vragen wij u zich aan te melden bij de koster. Het makkelijks is dat via de app (06 – 51659756) of mail (koster@hervormdotterlo.nl) te doen. U wordt daarna volgens systeem op volgorde uitgenodigd. Als u bent ingedeeld voor een dienst, kunt u in een rij gaan zitten, waar nog niemand zit. De achterste rij blijft aan de ene kant gereserveerd voor de koster en aan de andere kant voor het dienstdoende commissielid. Zij zijn ook aanspreekpunt voor eventuele vragen. In de kerk ventileren we extra en is de temperatuur lager. Het is daarom raadzaam u daarop te kleden. In de kerk kunt u uw collectegelden in de offerblokken doen die in de hal hangen. Uw bijdragen voor de kerkvoogdij kunt u overmaken naar rekening NL43 RABO 03737 27089 en voor de diaconie naar rekening NL56 RABO 03685 06800. In alles blijft het verzoek u aan de gouden regels te houden, zoals die ook in de kerk en het verenigingsgebouw hangen. Zie verder:

 Gouden regels

Voor de goede orde vermelden we nog de “gouden” regels, zoals die ook in de kerk en het verenigingsgebouw gelden in deze tijd:

– houd 1,5 meter afstand
– was je handen regelmatig
– hoest of nies in je ellenboog
– vermijd handen geven
– blijf thuis bij klachten

In memoriam

Op dinsdag 10 november is Willem Jan van der Hoef van de Pothovenlaan 36, 6731 AJ Otterlo, overleden. Wim van der Hoef was een harde werker. Zijn werk was zijn leven. Toen hij onlangs thuis kwam te zitten omdat hij corona had, deed dat geen goed aan zijn gestel. Hij is niet aan corona gestorven, maar wel door corona. Zijn heengaan geeft ons veel te denken en onze gedachten vermenigvuldigen zich. Hij is 59 jaar geworden. Hij was naast vrachtwagenchauffeur een toegewijde man en vader. Zijn dochters Bea en Susanne vinden het ontzettend dat hun vader er niet meer is. Ze worden in hun verdriet gesteund door Barry van Essen en Remco van Hunen. Met zijn vieren staan ze om Jacqueline heen. Ze zijn heel bezorgd over haar en hopen dat in de toekomst velen met hen zullen blijven meeleven. Wim van der Hoef was opa van twee kleinkinderen: Linde en Dexx. Zij moeten nu zonder hem opgroeien. Ons meeleven gaat ook uit naar de oude moeder van Wim en naar zijn broer en zussen, zwagers en schoonzussen, neven en nichten en de verdere verwanten. Op dinsdag 17 november heeft de begrafenis van Wim van der Hoef vanuit de kerk plaats gevonden. We bevelen al de rouwdragenden aan in de hoede en de genade van de Heere Jezus Christus.

Meeleven

We leven mee met Riek Broekhuizen van de Eschoter Engweg 1-A, 6731 EH Otterlo. Haar moeder overleed op dinsdag 10 november. Maria Susanna van Roekel-Jansen is 88 jaar geworden. Tijdens de veelvuldige bezoeken aan Riek tijdens de periode van haar ziek zijn en in de tijd dat haar schoonzoon Teunis Donkersteeg ernstig ziek was, heb ik haar diverse keren ontmoet. In deze moeilijke omstandigheden stond Marie van Roekel haar dochter bij en hielp ze mee zoveel ze kon. Ze was opgewekt en Riek tot grote steun. Aan het eind van de bezoeken putten we kracht uit het Woord van God en namen we onze toevlucht tot de Heere in het gebed. De begrafenis van Marie van Roekel heeft plaats gevonden op zaterdag 14 november vanuit de Oude Kerk te Lunteren. We condoleren Riek Broekhuizen met het verlies van haar moeder en Reijer met het verlies van zijn schoonmoeder. In onze condoleance betrekken we ook de overige familieleden. De Heere vertrooste hen allen met Zijn genade in Christus Jezus.

 Follow Me (next)

Dinsdag 3 november zijn we gestart met de online catechisatie. Deze avond was de opening en een eerste ontmoeting in dit nieuwe seizoen. We hebben tijdens dit moment de online catechese kunnen testen en ervaren. En op 9 en 10 november zijn we echt gestart met de lessen. Om de interactie zo veel mogelijk recht te doen, is de groep van Follow Me verdeeld over 4 groepen. Vandaar dat de catechese al op 9 november is gestart. De verdeling heeft als bijkomstigheid dat we ook meer tegemoet kunnen komen aan de wensen van een aantal catechisanten wat betreft hun voorkeur voor dag en/of tijd. Dit kan zolang we online lesgeven. De online lessen worden gegeven door Marieke. Er zijn 2 groepen op de maandag en 2 groepen op de dinsdag. Waarschijnlijk totdat we elkaar weer in het verenigingsgebouw kunnen ontmoeten. Dan zal ook Ap zich als mentor bij onze groep voegen en zullen we ook weer als een groep op de dinsdag samenkomen.

Follow Me next blijft ook online 1 groep en wordt gegeven door Daniël en Annemieke. Onze eerste bevindingen zijn positief. Het was een beetje wennen, maar het programma is gelukkig vrij eenvoudig in gebruik. En we vinden het fijn om de jongeren voor het eerst of weer opnieuw te ontmoeten!

Bij Follow Me ging het in les 1 over het thema: ‘Jezus in je huis?!’ Tijdens de Bijbelstudie hebben we Lukas 19: 1-10 gelezen. Met als kerntekst vers 10: ‘Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.’ Ook hebben we nagedacht over argumenten waarom we juist wel of niet de deur van ons huis en hart openzetten voor Jezus. We zullen maandelijks een stukje schrijven in de kerkbode. Graag willen we op deze manier ook de ouders en de gemeente informeren over de catechese. Daarbij willen we ook vragen om voorbede voor wat betreft de voorbereidingen en de ontmoetingen. We weten ons in alles afhankelijk van de zegen van onze God. Heeft u vragen? Dan vinden wij het fijn om deze te horen.

 Kerk in Actie

Van 29 november tot en met 5 december collecteren we huis aan huis – volledig coronaproof! – voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Hun situatie is, na de brand in Moria, urgenter dan ooit. Meer dan 50.000 kinderen verblijven onder erbarmelijke omstandigheden op diverse Griekse eilanden. Door de trage procedures zitten sommigen daar wel drie jaar. Op meer dan zeshonderd plekken gaan collectanten in de eerste week van december langs de deuren. In Otterlo wordt de collecte gecoördineerd door Marieke Verkerk. Geef gul aan deze collecte. Voor meer informatie verwijzen we u naar het algemene bericht.

 Schuldbelijdenis

Het was goed om afgelopen zondagmorgen in de kerkdienst onze schuld te belijden ten aanzien van het Joodse volk. In de Tweede Wereldoorlog waren de kerken nalatig in het opkomen voor de rechten van onze Joodse medeburgers. Het was een gevaarlijke tijd. Joodse onderduikers pasten zich geheel aan aan het gezin waarin ze verkeerden, met alle christelijke gebruiken en gewoonten die daarbij hoorden. Het is al lang geleden. En gelukkig waren er ook mensen die wel opkwamen voor de Joden en hun eigen leven daarvoor op het spel zetten. We hebben veel aan het Jodendom te danken. Ook Jezus was een Jood. Wij als christenen hebben Hem ons helemaal toegeëigend. Maar naar het vlees behoort Hij bij de Joden. Hij was de ware Israëliet. We hopen en bidden dat Zijn volksgenoten Hem zo ook mogen gaan zien.

Verhuisd

We ontvingen een verhuisbericht van mw. Jannie van den Ham – Zwanenburg. Ze heeft haar intrek genomen in Eureka. Haar zus, mw. Bep Doppenberg – Zwanenburg, woont er ook. Dat zal het voor haar gemakkelijker maken om er te wennen. Het nieuwe adres van Jannie is: Brummelweg 49, 6731 SW Otterlo. Haar telefoonnummer is ongewijzigd gebleven: 0318 – 591900. We wensen haar een goede en gezegende tijd toe in het woonzorgcentrum.

Afscheid

Simon en Lucia van Butselaar zijn samen met hun zoon Martin in het voorjaar verhuisd naar Wekerom. Hun nieuwe adres is De Folmer 2, 6733 EP Wekerom. Ze hebben aangegeven dat ze willen gaan meeleven met de Hervormde Gemeente in hun woonplaats. We zeggen hen hartelijk dank voor hun betrokkenheid bij onze gemeente en wensen hen Gods zegen toe in onze buurgemeente.

Preekstof

De serie preken in aansluiting op de Bijbelverhalen die op het programma stonden van de Vakantie Bijbel Week is ten einde. De tekstgedeelten waren ontleend aan de gebedskalender voor de Vakantie Bijbel Week. Ook de tekst voor de dankstond was afkomstig uit deze gebedskalender en dat geldt ook voor de tekst die gebruikt is in de doopdienst die onlangs gehouden werd. Daarmee is alles wat de gebedskalender aanreikt nog niet uitgeput. Ook Psalm 32 wordt daarin aangereikt. Deze Psalm kan goed dienst doen op de Avondmaalszondagen. Vers 1 en 2 nemen we als uitgangspunt in de preek op zondagmorgen 22 november. Op de avond van die dag verdiepen we ons in de verzen 3 tot en met 5. Op zondagmorgen 29 november zijn de verzen 6 en 7 aan de orde van behandeling. De verzen 8 tot en met 11 vormen het onderwerp voor de prediking op zondagavond 29 november. De Heere zegene de bediening van het Woord en van het sacrament.

Heilig Avondmaal

De komende zondagen staan in het kader van de viering van het Heilig Avondmaal. Vanwege de coronacrisis is het niet mogelijk om dit op de gebruikelijke manier te doen. In de vier diensten op 22 en 29 november zal het Heilig Avondmaal worden bediend. U wordt op de gebruikelijke volgorde uitgenodigd om de diensten bij te wonen. Wanneer u zich nog niet hebt aangemeld voor de kerkgang, maar speciaal wilt komen om aan het avondmaal deel te nemen dan kunt u dit kenbaar maken aan de koster. In de ochtenddiensten lezen we het tweede gedeelte van het Avondmaalsformulier en in de avonddiensten lezen we het slot daarvan met de dankzegging. De avondmaalgangers kunnen niet aan tafel aanzitten. Een ieder blijft op zijn of haar plaats. Na de instellingswoorden zullen brood en wijn worden rondgebracht in de kerk door de diakenen. Wie wil deelnemen wordt uitgenodigd om te gaan staan. U krijgt dan na de inzettingswoorden over het lichaam van Christus het brood aangereikt en na de inzettingswoorden over het bloed van Christus de wijn. De wijn kunt u niet gezamenlijk drinken uit de grote beker, want dat is veel te besmettelijk. De wijn wordt aan iedere deelnemer afzonderlijk aangereikt in een klein bekertje. Tijdens de kerkdienst wordt precies gezegd wanneer u moet opstaan. De uitnodiging wordt daartoe uitgebreid: “Komt want alle dingen zijn nu gereed. Sta op, de Meester is daar en Hij roept u.”  In de avonddienst wordt bij de voortgezette viering meteen begonnen met de instellingswoorden en de uitnodiging en na de viering wordt uit het slot van het formulier de dankzegging gelezen en het dankgebed gedaan. Telkens zal het ceremonieel stap voor stap uitgelegd worden. Er wordt tijdens de dienst geen avondmaalcollecte gehouden. Bij de uitgang staat de tinnen collectebus voor het avondmaal, waarin u uw gift kunt doen. We hopen op een eerbiedige en troostvolle wijze het sacrament te vieren tot eer van God en tot versterking van ons geloof.

Kopij

De kopij voor het volgende nummer van Kerkklanken kan ingeleverd worden tot maandag 30 november om 8.30 uur aan de pastorie of via de mail dominee@hervormdotterlo.nl. Het drieëntwintigste nummer van jaargang 56 verschijnt op donderdag 3 december.

D.V.

Voor al de genoemde activiteiten geldt: Deo Volente, zo de Heere wil en wij leven.

Ten slotte

Op dinsdag 10 november volgde ik thuis de rouwdienst van mw. Graafland, de weduwe van de vroegere hoogleraar. Maaike Adriana Graafland – Boel is op 31 oktober overleden op de leeftijd van 92 jaar. Haar begrafenis vond plaats vanuit de Sint Janskerk in Gouda. De dienst werd geleid door ds. G.C. Vreugdenhil. Psalm 84 stond in de dienst centraal. Daarover had haar man zijn laatste preek gemaakt. Bovenaan de rouwkaart stond het laatste vers van de Psalm afgedrukt: “HEERE der heerscharen, welgelukzalig is de mens die op U vertrouwt.” Er werden allerlei voorvallen aangehaald  uit haar leven. Ook het geestelijke milieu waaruit ze afkomstig was, werd geschilderd. De vraag naar de zekerheid van het geloof stond daarin centraal. Haar man is later op dit onderwerp gepromoveerd. Onlangs is er naar hem een kennisinstituut genoemd. In de krant stond dat bij de presentatie daarvan ook mw. Graafland aanwezig was. Ze merkte toen op dat haar man dat nooit gewild zou hebben. Hij was inderdaad heel bescheiden en deed er alles aan om de Naam van Christus centraal te stellen. Met het heengaan van mw. Graafland is er een tijdperk afgesloten. In mijn studententijd volgde ik op donderdagmiddag op de Universiteit van Utrecht de colleges bij haar man over de Gereformeerde Belijdenisgeschriften. Het onderwijs was verdiepend en verrijkend en het is nog steeds actueel. Met weemoed kan ik terugzien op die tijd en er tegelijkertijd afscheid van nemen. We moeten vooruit, de grote toekomst tegemoet. De Naam van de Heere zij onze banier. Met een hartelijke groet aan u en jullie allen.

Ds. P.B. Verspuij

Algemeen

Kerk in Actie

Het is bijna zover. Van 29 november tot en met 5 december collecteren we huis aan huis – volledig coronaproof! – voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Hun situatie is, na de brand in Moria, urgenter dan ooit. Meer dan 50.000 kinderen verblijven onder erbarmelijke omstandigheden op diverse Griekse eilanden. Door de trage procedures zitten sommigen daar wel drie jaar.

 Een van hen is Anis Gul uit Afghanistan. Ze zegt: “Ik wilde helemaal niet weg uit mijn land. Afghanistan is een prachtig land waar mensen hun kinderen een goed leven willen bieden. Maar oorlog maakt dit onmogelijk en slechte mensen zorgen ervoor dat wij niet naar school kunnen en dat je er je leven niet zeker bent. Ik ben gevlucht omdat ik in vrede wil leven, naar school wil en mijn dromen wil waarmaken. Veel geld of een duur huis hoef ik niet, als ik maar bij mijn familie kan zijn en niet al jong hoef te trouwen.”

Iets groots neerzetten

Kerk in Actie, die de huis-aan-huiscollecte organiseert, helpt de vluchtelingenkinderen in Griekenland met voedsel, kleding en onderwijs en probeert ze op een betere plek te krijgen. Op meer dan zeshonderd plekken gaan collectanten in de eerste week van december langs de deuren. “Ik vind het vreselijk wat die kinderen in Griekenland meemaken. Ze hebben er niet om gevraagd en part noch deel aan de situatie”, vertelt een collectant. “Als ik dan aan mijn eigen kinderen denk, kun je toch alleen maar dankbaar zijn dat ze hier geboren zijn, en niet daar. Daarom collecteer ik, en ik hoop dat mensen gul geven. Als we allemaal iets kleins doen, kunnen we met elkaar iets groots neerzetten!”

In de knel

Kerk in Actie is het diaconale programma van de Protestantse Kerk in Nederland. De organisatie zet zich wereldwijd in tegen armoede en onrecht. De projecten van Kerk in Actie richten zich op mensen die slachtoffer zijn van rampen en conflicten, mensen die niet in vrijheid kunnen geloven en mensen die leven in armoede. Een belangrijk deel van het werk van Kerk in Actie richt zich op kinderen die in de knel zitten door oorlog, armoede of uitbuiting. Kijk ook op kerkinactie.nl/griekenland.

Geef gul aan de collectant! Namens alle vluchtelingenkinderen in Griekenland: dank voor uw betrokkenheid.

 HGJB-Kerstconferentie

De 45e Kerstconferentie, met het thema ‘Over hoop’, is een speciale editie. In plaats van vier volle dagen met overnachtingen, komen de jongeren dit jaar online bij elkaar. Samen gaan ze God ontmoeten, andere christelijke jongeren spreken, en worden ze bemoedigd in hun geloof. Tijdens de conferentie zijn er inspirerende sprekers, boeiende workshops en is er natuurlijk ook ruimte voor ontspanning. Meer informatie volgt op HGJB.nl/Kerstconferentie.

 Uw gebed is belangrijk

De HGJB zet zich ervoor in om jongeren van de gemeente bij Christus te brengen. Ze doet dat in afhankelijkheid van God, zonder Wie ons werk geen zin heeft. Daarom vraagt ze om de volgende onderwerpen mee te nemen in het gebed.

– Dank voor alle kinderen, tieners en jongeren die aan de gemeente zijn toevertrouwd. Bid dat zij de kerk als gemeenschap, als thuisplek mogen ervaren – ook in deze periode van meer afstand.

– Bid voor predikanten en (jeugd)ambtsdragers dat zij wijsheid en de leiding van de Heilige Geest in het leidinggeven ontvangen en dat zij hun werk met liefde en zorg voor de jongeren zullen doen.

– Dank voor allerlei manieren waarop kinderen via het Vakantie Bijbel Werk in de herfstvakantie het Evangelie hebben meegekregen. Bid dat het als zaad mag rijpen, groeien en vruchtdragen.

– Veel evenementen voor jongeren kunnen niet doorgaan. Als HGJB zoeken we naar manieren om jongeren te blijven inspireren en toerusten. Bid om creativiteit voor alle voorbereidingen voor een digitale HGJB-Kerstconferentie.

 

#daaromzijnwekerk

De campagne #daaromzijnwekerk – een initiatief van GZB, HGJB en IZB – komt binnenkort met nieuw materiaal om met een groep in gesprek te gaan over kerk-zijn. Dit materiaal bestaat uit zeven inspirerende themavideo’s. Bij elk thema worden gespreksvormen aangereikt.

#daaromzijnwekerk wil gemeenteleden aansporen en bemoedigen om juist in coronatijd samen kerk te zijn. Het nieuwe thema-materiaal is te gebruiken tijdens kleine samenkomsten die in deze coronatijd nog wel mogelijk zijn, maar kan natuurlijk ook op een andere manier worden ingezet. Gebruik het tijdens een online bezinningsmoment, deel het op eigen sociale media of organiseer andere vormen van gesprek.

Bekijk de materialen op daaromzijnwekerk.nl/materiaal

Zondag 22 november

09.30: Ds. P.B. Verspuij    (Bediening Heilig Avondmaal)

19.00: Ds. P.B. Verspuij     (Bediening en nabetrachting Heilig Avondmaal)

Coll. 1. Kerk

  1. Onderhoud

Zondag 29 november

09.30: Ds. P.B. Verspuij     (Bediening Heilig Avondmaal)

19.00: Ds. P.B. Verspuij    (Bediening en nabetrachting Heilig Avondmaal)

Coll.  1. Diaconie

  1. Onderhoud

Zingen voor de dienst

Zondag  22/11       v.m.  Ps. 93 : 2 en 3

                             n.m.  Ps. 99 : 1 en 2

Zondag  29/11       v.m.  Ps. 75 : 1 en 4

                             n.m.  Ps. 100 : 1 en 2

Agenda

24/11 Catechisatie

25/11 Collectemunten

26/11 Kerkvoogdij

01/12 Catechisatie

Ook in de gemeente en in ons dorp zijn er mensen ziek van het coronavirus. Anderen hebben zichzelf laten testen en hebben het gelukkig niet. We bidden om herstel en bewaring.

Marten Hendriksen van de Brinkweg 7, 6732 AR Harskamp is op zondag 1 november opgenomen in het ziekenhuis te Ede. Hij ligt op de Intensive Care. Hij heeft de legionella bacterie opgelopen. Deze wordt met antibiotica bestreden. Zijn situatie is zorgelijk. We bevelen Marten in het bijzonder aan in uw gebeden en we leven mee met zijn vrouw Gea en hun kinderen en familie.

Het adres van Hans van der Graaf is: Kuiltjesweg 1a, 7361 TC Beekbergen. Hij bevindt zich in Marken Haven, zijn kamernummer is 1.35, en hij verblijft op afdeling De Waag. In de tijd dat hij nog zelfstandig in ons dorp woonde, belde hij mij geregeld op: zo’n een à twee keer per dag, behalve op zondag. Het was voor mij en mijn gezin best een opgave om hem altijd vriendelijk te woord te staan. Toch is ons dat goed afgegaan. Achteraf heb ik wel respect voor mijn vrouw en onze kinderen dat zij dit alles geduldig ondergingen. Ze hadden ook tegen mij kunnen zeggen: Zorg dat het gebel van Hans ophoudt. Maar Hans van der Graaf heeft iets sympathieks en aandoenlijks over zich, waardoor je toch veel van hem kunt hebben en verdragen. Ook nu kunnen zijn verzorgsters goed met hem overweg.

We weten nog van meer zieken in ons dorp en in onze gemeente en daar buiten. De Heere gedenke al de zieken thuis en elders naar Zijn goedgunstigheid.    

Gemeente,

We willen op deze zondag ons in een verklaring uitspreken over de nalatigheid van de kerken om op te komen voor de bedreigde Joodse gemeenschap in ons land tijdens de holocaust.

In de afgelopen week werd herdacht dat in Duitsland in 1938 de Kristallnacht plaatsvond. Het was de nacht waarin het streven van de Nazi’s om het Joodse volk in Europa te vernietigen levensgroot zichtbaar werd. Veertien honderd synagogen werden in brand gestoken; duizenden winkels van Joodse eigenaren vernield. Ook ons land kreeg met die vernietiging te maken toen we in 1940 door de Duitse legers bezet werden en de anti-Joodse maatregelen ook hier van kracht werden.

Inmiddels ligt die periode van de Tweede Wereldoorlog ver achter ons. We vieren dit jaar dat we alweer 75 jaar in vrijheid leven. Dat we nu aandacht vragen voor die periode uit het verleden heeft te maken met de overwegend afstandelijke houding die de kerken in die tijd aannamen tegenover het grote lijden dat over de Joodse gemeenschap in ons land kwam.

In de afgelopen tijd klonken er verschillende stemmen in onze samenleving, onder andere van de regering en de Nederlandse Spoorwegen, die uiting gaven aan de verbintenis tussen heden en verleden. Stemmen die erkenden dat de Joodse gemeenschap aan haar lot is overgelaten toen de vervolging losbarstte en de vernietiging zich aandiende. Ook de koning erkende dat het hem niet loslaat dat zijn overgrootmoeder te weinig deed vanuit Londen om op te roepen tot hulp aan de Joden in Nederland.

Deze stemmen uit de samenleving stellen ons een vraag: ‘Kerken, hebt u gedaan wat in uw vermogen lag om Joodse medeburgers te beschermen in het uur van het dodelijke gevaar?’ Deze ernstige vraag hebben de kerken zich al vaker gesteld. Maar nog nooit kwam het tot een gezamenlijk gedragen belijdenis van schuld uitgesproken voor het aangezicht van God.

We weten dat de kerken tijdens de Tweede Wereldoorlog op bepaalde momenten stelling hebben genomen tegenover de barbaarse maatregelen van de bezetter; en ook dat er christenen zijn opgestaan om bescherming te bieden aan Joodse medeburgers in nood. Maar in grote lijnen was er een neutrale houding. Er werd ook geen verband gelegd tussen de vernietiging van het Joodse volk en de plek die dit volk ontving in de geschiedenis van Gods heil (Romeinen 9:1-5). Dit is een duistere erfenis die de kerken met zich meedragen en die mede een verhindering is geworden voor het licht van het evangelie om helder in onze samenleving te schijnen.

Het past de kerken om nu gezamenlijk tegenover God schuld te belijden voor haar passieve houding bij de deportatie van het Joodse volksdeel in onze samenleving. We mogen eraan denken dat bij een oprechte erkenning van schuld zich door Godsbelofte van vergeving een nieuwe weg opent. In het gaan van een nieuwe weg moet duidelijk worden dat de kerken daadwerkelijk afstand hebben genomen van een schuldig verleden.

Belijdenis van schuld

 Vanuit onze verbondenheid met de kerk van vroeger tijden en vanuit de erkenning dat wij al te lang onze stem niet hebben laten horen, belijden wij beschaamd onze nalatigheid ten aanzien van de Joodse gemeenschap en anderen aan wie door de kerken onrecht is aangedaan zowel voor, tijdens als ook in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. We erkennen dat onze nalatigheid het volk betrof waaraan een blijvende bijzondere positie is toevertrouwd in de geschiedenis van Gods heil.

 We zijn nalatig geweest toen het antisemitisme in het Europa van voor de oorlog toenam en wij onze stem daar niet tegen hebben verheven.

 We zijn nalatig geweest toen ten tijde van de bezetting in steeds ernstiger mate anti-Joodse maatregelen werden genomen en wij bleven zwijgen.

 We zijn nalatig geweest toen om ons heen Joodse medeburgers werden opgepakt en afgevoerd en wij dat hebben laten gebeuren.

 We zijn nalatig geweest toen opgejaagde Joodse medeburgers bij ons een schuilplaats zochten en wij onze huizen voor hen gesloten hielden.

 We zijn nalatig geweest toen wij ervoor kozen minder krachtig tegen de Jodenvervolging te protesteren ten einde de eigen gemeenteleden van Joodse komaf te beschermen.

 We zijn nalatig geweest toen de realiteit van de vernietigingskampen bekend begon te worden en wij dat onrecht niet aan de kaak hebben gesteld.

 We zijn nalatig geweest toen Joodse medeburgers terugkeerden uit de kampen en de onderduik en hun rechtmatige eigendommen weer opeisten en wij niet naar hen luisterden en hun rechten niet erkenden.

 We zijn nalatig geweest toen Joodse families hun in de oorlog ondergedoken kinderen weer kwamen ophalen en wij hen hun kinderen niet meer wilden afstaan.

 Het is met schaamte dat wij onze nalatigheid erkennen. Tegelijk erkennen we met dankbaarheid de moed van hen uit ons midden die wel hun stem verhieven en tegen het onrecht streden.

 We gedenken hen die de moed hadden Joodse medeburgers bescherming te bieden en in die onderduik hun Jood-zijn te respecteren. Hun moed brengen wij respectvol in herinnering.

 We noemen met dankbaarheid hen die na de oorlog de Joodse kinderen in de onderduik weer toevertrouwden aan hun Joodse families.

 We erkennen dat velen die moed en dat respect niet opbrachten. Het belijden van nalatigheid houdt het voornemen in dat wij, die niet anders en beter zijn dan de generaties die ons voorgingen, verplicht zijn lering te trekken uit wat wij nu als schuld benoemen.

 Het is ons gebed dat God ons onze tekortkomingen vergeeft, onze schuld verzoent en onze harten vernieuwt. Moge Gods Geest ons verlichten om in onze dagen moedig het kwade te weerstaan waar het zich manifesteert in antisemitisme en vreemdelingenhaat, opdat wij niet opnieuw nalatig zullen zijn.

 Wij verootmoedigen ons tegenover de Joodse gemeenschap van onze dagen. We nemen de verplichting op ons, ons naar vermogen in te zetten voor de veiligheid van de Joodse gemeenschap in ons land.

***

Gebed

God van Abraham, Izak, Jakob en Israël,

die wij omwille van Jezus, de Messias, onze Vader mogen noemen,

met eerbied en ontzag roepen wij U aan

en doen een beroep op Uw ontferming.

Gedenkend dat we 75 jaar in vrijheid leven,

zien we met afschuw terug op de tijd

dat hier een geest uit de afgrond heerste,

angst wekkend,

dood en verderf zaaiend,

zinnend op de uitroeiing van Israël, het Joodse volk.

Als deelgenoot van de kerk der eeuwen en haar geschiedenis

belijden wij met schaamte

dat we in veel opzichten nalatig zijn geweest tegenover U

en tegenover het volk,

dat U in Uw Woord, Uw oogappel noemt.

Wat hebben wij U en het Joodse volk aangedaan

door niet onze stem te verheffen

toen antisemitisme toenam in Europa

en ook onze samenleving vergiftigde?

Wat hebben wij U en het Joodse volk aangedaan

door niet te spreken

toen de bezetter met anti-Joodse maatregelen

de vernietiging van Uw volk voorbereidde?

Wat hebben wij U en het Joodse volk aangedaan

toen we het stilzwijgend lieten gebeuren

dat Joodse medeburgers werden opgepakt en afgevoerd?

Wat hebben wij U en het Joodse volk aangedaan

toen wij nalieten om een schuilplaats te bieden

aan Joodse medeburgers die werden opgejaagd en vervolgd?

Wat hebben wij U en het Joodse volk aangedaan

toen wij nalieten om op te komen

voor gemeenteleden van Joodse herkomst

toen zij maatschappelijk en kerkelijk in het nauw werden gedreven?

Wat hebben wij U en het Joodse volk aangedaan

door te weigeren bij ons ondergedoken Joodse kinderen

terug te geven aan hun ouders of hun families

die waren ontkomen uit de grote verschrikking?

            Zie ons aan zoals wij zijn,

            met de last van het verleden op onze schouders.

            Ontferm U over ons en neem die last van ons af,

            vergeef ons onze zonden.

MOMENT VAN STILTE

God van Abraham, Izak, Jakob en Israël,

die wij omwille van Jezus, de Messias, onze Vader mogen noemen,

met respect gedenken we hen

die wel de moed hadden hun stem te verheffen;

het onrecht te bestrijden;

een schuilplaats te bieden aan Joodse medeburgers.

Met dankbaarheid gedenken we hen

die na de bevrijding als vanzelfsprekend ondergedoken Joodse kinderen

weer toevertrouwden aan hun ouders of hun Joodse families.

Laat hun gedachtenis ons tot zegen zijn.

Met eerbied en ontzag roepen wij U aan

en doen een beroep op Uw ontferming

over de Joden die deze verschrikking hebben overleefd en over de generaties na hen die voort moeten leven met de erfenis van deze donkere nacht in de geschiedenis.

Zegen hen en bescherm hen,

laat het licht van Uw gelaat over hen schijnen,

wees hun genadig en geef hun vrede.

Laat ook ons delen in die zegen.

Vernieuw ons en verlicht ons door de heilige Geest

om in onze dagen niet nalatig te zijn

maar moedig het kwaad van antisemitisme en vreemdelingenhaat te weerstaan.

God van Israël, verhoor ons gebed omwille van Jezus, de Messias,

in Wie wij U mogen kennen.

In Zijn Naam bidden wij:

Onze Vader… 

0.     Woord vooraf

Voor u ziet u het beleidsplan van de Hervormde Gemeente Otterlo, een zelfstandige gemeente die deel uitmaakt van de Protestantse Kerk in Nederland en waar men zich rekent tot de Gereformeerde Bond.

In artikel 3 lid van de Kerkorde staat dat: “vanwege Gods genade en krachtens zijn verbond gemeenten worden vergaderd rondom Woord en sacramenten”. Het is onze opdracht en onze doelstelling om ons bij het beleid te baseren op de Bijbel, zijnde Gods Woord waaraan wij ons gebonden weten en waarmee we ons verbonden weten.

Het belijden van onze gemeente geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van ons voorgeslacht, zoals verwoord in de gereformeerde belijdenisgeschriften. In onze gemeente  zijn in dat kader bovendien een tweetal verklaringen ondertekend, te weten de verklaring “Verbonden met het gereformeerd belijden” en de verklaring “Instemming met het convenant van Alblasserdam” Verder heeft onze gemeente op 9 december 2004 een Plaatselijke Regeling ten behoeve van het leven en werken van de Hervormde Gemeente te Otterlo vastgesteld.

Tegen deze achtergrond en met inachtneming daarvan, leggen we in dit beleidsplan verder vast wat onze grondslag is, op welke manier we invulling geven aan het kerkelijke leven in onze gemeente en welke aandachtspunten er zijn voor de komende jaren. Het beleidsplan wordt opgemaakt in overeenstemming met ordinantie 4 artikel 8 lid 5 van de kerkorde.

Dit beleidsplan ziet op de jaren 2018 tot 2022 en is het vierde beleidsplan van de Hervormde Gemeente Otterlo. Eerdere plannen zijn vastgesteld in 2003, 2009 en 2013. Een beleidsplan ziet in principe op een periode van 4 jaar, maar kan eens per jaar worden bijgesteld indien daartoe aanleiding bestaat. Het beleidsplan is in overleg binnen de kerkenraad tot stand gekomen, dit na consultatie van relevante organen en na het geven van gelegenheid aan gemeenteleden om hun mening kenbaar te maken. Vervolgens is het beleidsplan definitief vastgesteld door de kerkenraad.

Bij het lezen van dit plan is het goed te beseffen dat wij afhankelijk zijn van Gods zegen bij alle plannen die wij maken. Deze zegen bidden en wensen we elkaar van harte toe. Moge dit beleidsplan en alles wat er op basis hiervan nog gedaan wordt dan ook een (kleine) bijdrage zijn aan de opbouw van het lichaam van Christus, gericht op de lofprijzing van God en de dienst in de wereld.

o-o-o-o-o 

Inhoudsopgave

0.. Woord vooraf 1

  1. De Gemeente. 3
  2. Het belijden van de gemeente. 3
  3. Profielschets gemeente. 3
  4. De Eredienst 5
  5. Diensten. 5
  6. Liturgie. 5
  7. Prediking. 6
  8. Kinderoppas. 6
  9. Bijzondere Diensten. 7
  10. Heilige Doop. 7
  11. Heilig Avondmaal 7
  12. Huwelijken. 7
  13. Rouwdiensten. 8
  14. Bevestigingsdiensten. 8
  15. Kerkenraad en Pastoraat 9
  16. Kerkenraad. 9
  17. Pastoraat 9
  18. Diaconie. 10
  19. Algemeen. 10
  20. Samenstelling. 10
  21. Financiën. 10
  22. College van Kerkrentmeesters. 11
  23. Algemeen. 11
  24. Samenstelling. 11
  25. Financieel beheer en geldwerving. 11
  26. Beheer gebouwen, inventarissen en overige goederen. 12
  27. Personele zaken. 12
  28. Ledenregistratie. 12
  29. Informatie. 13
  30. Kerkblad. 13
  31. Website. 13
  32. Verenigingsleven. 14
  33. Zondagsschool 14
  34. Catechese. 14
  35. Verenigings- en Kringwerk. 15
  36. Jeugdwerk. 16
  37. Doel 16
  38. Jeugdraad. 16
  39. Samenstelling. 16
  40. Bijeenkomsten. 16
  41. Werkwijze. 17
  42. Ondersteuning. 17
  43. Overige Commissies. 19
  44. Zendings- en evangelisatiecommissie (ZEC) 19
  45. Woord & Daad commissie. 19
  46. Vrouwendienst 19
  47. Lentefaircommissie. 19
  48. Orgelcommissie. 19
  49. Beleid voor de toekomst 20
  50. Kerkenraad. 20
  51. Diaconie. 20
  52. College van kerkrentmeesters. 20
  53. Slotwoord. 21

 1. De Gemeente

a. Het belijden van de gemeente

De Hervormde Gemeente Otterlo hanteert de volgende uitgangspunten voor haar belijden:

  • Wij zijn gemeente in gehoorzaamheid aan de Bijbel. Ook willen we overeenstemmen met de belijdenissen en leerregels der vaderen zoals die vervat zijn in:
  • De apostolische geloofsbelijdenis;
  • De geloofsbelijdenis van Nicéa;
  • De geloofsbelijdenis van Athanasius;
  • De Heidelberger catechismus;
  • De catechismus van Genève;
  • De Nederlandse geloofsbelijdenis;
  • De Dordtse leerregels;
  • In al ons kerkelijk spreken en handelen, zowel binnen onze gemeente als in het geheel van de kerk, weten we ons gehouden aan de Bijbel en aan voornoemde gereformeerde belijdenisgeschriften;
  • Deze gereformeerde belijdenisgeschriften zijn voor ons niet op te geven, omdat zij gegrond op het Woord van God de waarachtige en volkomen leer der zaligheid bevatten;
  • Wij kunnen geen belijdenissen en/of opvattingen aanvaarden die in strijd zijn met de voornoemde grondslagen, ook niet als deze in de kerkorde zijn omschreven;
  • We zullen ons derhalve als gehele gemeente in gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus Christus, de Koning der Kerk en met het oog op het Heil van de gemeente aan de voornoemde grondslagen houden;

Ten tijde van de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland heeft onze gemeente een tweetal verklaringen ondertekend, te weten de verklaring “Verbonden met het gereformeerd belijden ”en de verklaring “Instemming met het convenant van Alblasserdam”. Verder heeft onze gemeente op 9 december 2004 een Plaatselijke Regeling ten behoeve van het leven en werken van de Hervormde Gemeente te Otterlo (ook afgekort als Plaatselijke Regeling) vastgesteld. Deze verklaringen en de Plaatselijke Regeling zijn separaat beschikbaar.

b. Profielschets gemeente

Otterlo is een dorp op de Veluwe met circa 2.500 inwoners, het buitengebied meegerekend. Het dorp ligt met Harskamp en Wekerom in een driehoek ten noorden van Ede. Aangenomen wordt dat Otterlo sinds het jaar 855 na Christus bestaat. Er is één kerk in Otterlo en die staat midden in het centrum. De oudste mededeling over de kerk in Otterlo stamt uit het jaar 1215 na Christus. Naast de kerk staat zowel de pastorie als het verenigingsgebouw Eben–Haëzer. De Hervormde Gemeente Otterlo is een zelfstandige gemeente die deel uitmaakt van de Protestantse Kerk in Nederland. Zij maakt deel uit van de classis Ede (binnenkort classis Veluwe) en zij rekent zich tot de modaliteit van de Gereformeerde Bond. In Otterlo speelt recreatie een belangrijke rol en het dorp kent zowel (mini)campings als kampeerboerderijen. Er zijn dan ook regelmatig vakantiegasten in de dienst en ook regelmatig groepen, zoals jeugdverenigingen et cetera.

In de afgelopen jaren waren de volgende predikanten verbonden aan Otterlo:

  • van Leijen (1986-1994), gekomen van Wilnis en met emeritaat gegaan in Otterlo;
  • H. Adriaanse (1995-2002) als kandidaat gekomen en vertrokken naar Dinteloord;
  • B. Verspuij (2003-heden) gekomen van Boven-Hardinxveld. 

De samenstelling van de gemeente en de ontwikkeling daarin is als volgt weer te geven:

 ongedooptGedooptbelijdendtotaal
 20172012201720122017201220172012
Leeftijdscategorie        
00-09203451003651
10-19223901230092146
20-2931328098174128134
30-3924235767122593115
40-49294070934455143188
50-59546172685957185186
60-69483858526472170162
70-7924203220595311593
80-89131110834305749
90-993711871215
         
Totaal23025550458129730310311139
         
Man/vrouw        
Man126140276318130133532591
Vrouw104127228263167169499559
         
Totalen        
Totaal (2017)230 504 297 1031 
Totaal (2012)255 581 303 1139 
Totaal (2009)223 617 338 1178 
         
2017 tov 2009+3% -/-18% -/- 12% -/-12% 
2017 tov 2012-/-10% -/-13% -/-   2% -/- 9% 
2012 tov 2009+13% -/-  5% -/- 10% -/- 3% 

Ten aanzien van de samenstelling is het volgende op te merken:

  • Het aantal ingeschrevenen is lager dan 50% van het aantal inwoners van Otterlo;
  • Van het totaal aantal gemeenteleden zijn er circa 150 woonachtig in Harskamp, deels binnen de kerkelijke grenzen van Otterlo en deels geperforeerd. Daarnaast zijn er een aantal gemeenteleden uit omringende plaatsen als Wekerom en Arnhem;
  • De meelevende kern van de gemeente wordt geschat op circa 400 leden. Daarnaast is er een groep randkerkelijken van circa 150 leden. Met hen is contact, onder meer rondom doop, huwelijk en overlijden. De overige ingeschrevenen geven geen blijk van betrokkenheid. Van een kleine 100 ingeschreven staat geregistreerd dat zij geen contact willen. In de ochtenddienst zijn er gemiddeld 250 aanwezigen en in de avonddienst naar schatting circa 150 (de aantallen dalen). Er zijn circa 50 gemeenteleden die aan het Heilig Avondmaal deelnemen;
  • De ontwikkeling van het aantal leden volgt in grote lijnen de landelijke trend. Landelijk is in 2017 circa 1/3 van het aantal leden jonger dan 40 jaar en dat is ook in Otterlo het geval. In de periode 2009-2017 is het aantal ingeschreven landelijk met circa 14% gedaald en in Otterlo met circa 12,5%. Desalniettemin is de ledenontwikkeling een belangrijk thema.
  • Belangrijkste verschil met de landelijke trend is dat het aantal belijdende leden in Otterlo de laatste jaren relatief stabiel is gebleven. In de leeftijdscategorie 20-29 is zelfs sprake van een stijging. Dit thema heeft ook de nodige aandacht gehad;
  • Bedacht moet worden dat de ledenregistratie een zekere vervuiling kent (aandachtspunt);

Mede gezien voorgaande wil de kerkenraad voor de komende periode inzetten op enerzijds geloofsopvoeding en daarnaast op professionele ondersteuning (in eerste instantie via visitatoren en later zou gedacht kunnen worden aan bijv. focustrajecten van de IZB).

2. De Eredienst

a. Diensten

Op de zondagen komt de gemeente om 09.30 uur en om 19.00 uur bijeen in de kerk. Verder zijn er de volgende diensten:

  • Kerst: Eerste kerstdag is er twee maal een dienst en op tweede kerstdag wordt de kerstviering van de zondagsschool gehouden. In het geval tweede kerstdag op zondag valt, worden de reguliere diensten gehouden en is de kerstviering van de zondagsschool op eerste kerstdag om 19.00 uur;
  • Oud&Nieuw: Op oudejaarsdag is er een dienst om 19.30 uur (tenzij deze dag op een zondag valt, dan is er een reguliere avonddienst om 19.00 uur). Op nieuwjaarsdag is er een dienst om 09.30 uur.;
  • Goede Vrijdag: dienst om 19.30 uur;
  • Tweede Paasdag: dienst om 9.30 uur;
  • Hemelvaart: dienst om 9.30 uur;
  • Tweede Pinksterdag: dienst om 9.30 uur;
  • Bid-/Dankdag: dienst om 19.30 uur.

In het geval er meer kerkgangers zijn dan zitplaatsen in de kerk, bestaat er gelegenheid de dienst te volgen in Verenigingsgebouw Eben Haëzer via een camera- en geluidverbinding

b. Liturgie

De indeling van de samenkomsten in de gewone kerkdiensten is als volgt:

  • Voorganger en kerkenraad komen op de aanvangstijd de kerk binnen;
  • Voorzang;
  • Stil gebed;
  • Welkom heten (“goedemorgen”) en afkondigingen door de dienstdoende predikant;
  • Votum en Groet;
  • Zingen;
  • Voorlezing van de Wet (ochtenddienst) / Geloofsbelijdenis (avonddienst);
  • Zingen;
  • Gebed;
  • Schriftlezing;
  • Orgelspel / Collecte (geen collecte op biddag, dankdag en oudjaarsdienst);
  • Zingen;
  • Prediking;
  • Zingen;
  • Gebed;
  • Zingen (eventueel staande);
  • Zegen (Na de Zegen verlaat voorganger met kerkenraad de kerk);
  • Collecte bij de uitgang.

In onze gemeente wordt de Bijbel gelezen vanuit de Herziene Statenvertaling. Het is ook mogelijk om de Klassieke Statenvertaling (GBS of Jongbloed-editie) te gebruiken.

In bijzondere diensten, zoals bij de Heilige Doop, het Heilig Avondmaal, huwelijksdiensten en bevestiging van lidmaten, ambtsdragers en predikanten, worden de hertaalde formulieren gebruikt. In overleg met betrokkenen kan er eventueel ook voor worden gekozen om de klassieke formulieren te gebruiken.

Tijdens de diensten kunnen naast psalmen ook liederen worden gezongen die passen bij de dienst en voor zover deze ook passen binnen de gereformeerde Bijbelse lijn. Aan de kerkvoogdij is in dit kader de vraag meegegeven om de tekstuele ondersteuning (ook voor luisteraars van de kerktelefoon) te bezien.

De psalmen en overige liederen die in de diensten worden gezongen worden begeleid op het orgel. In de diensten worden psalmen ritmisch gezongen. Bij trouw- en rouwdiensten kan er in overleg met betrokkenen ook voor worden gekozen om op hele noten te zingen.

Verder worden volgende liederen staande gezongen na de Zegen:

  • Zondag voor of na koningsdag: eerste en zesde couplet van het Wilhelmus;
  • Zondag voor of na hervormingsdag: eerste en tweede couplet van het Lutherlied;
  • Eerste kerstdag: Ere zij God.

Na de herdenking van overledenen wordt psalm 103 vers 8 en 9 staande gezongen en bij een doop-, belijdenis- of bevestigingsdienst wordt psalm 134 vers 3 staande gezongen.

De ambtsdragers dragen tijdens de diensten een zwart kostuum met bijpassende stropdas.

c. Prediking

De prediking dient een voluit Bijbelse verkondiging te zijn, waarin waarschuwing én nodiging tot uiting komen en de doorvertaling naar de hedendaagse praktijk . Tenminste 2 maal per maand worden door de eigen predikant leerdiensten gehouden, waarbij bijv. de Heidelbergse Catechismus wordt behandeld. De leerdiensten worden in de regel in de avonddiensten gehouden, maar kunnen ook in de morgendiensten plaatsvinden. Deze leerdiensten kunnen worden onderbroken met Kerst, Pasen, Pinksteren, Heilig Avondmaal, Heilige Doop en in de zomervakantie. Op de kansel worden geen vrouwelijke voorgangers of voorgangers die samenleven met iemand van gelijk geslacht toegestaan.

d. Kinderoppas

Tijdens de erediensten die ’s morgens worden gehouden, is er kinderoppas in Eben Haëzer. Ouders kunnen hun kinderen, die nog geen kerkdienst kunnen bijwonen, daar vanaf 9.00 uur brengen. Er wordt een Bijbelverhaal uit de Kinderbijbel verteld, er is drinken voor de kinderen en er is gelegenheid tot spelen of slapen. Er zijn in de regel 3 begeleiders aanwezig, waarvan tenminste 2 volwassenen. Er is tenminste één coördinator, die het oppasrooster maakt en praktische zaken afstemt (eventueel in overleg met de kerkvoogdij).

3. Bijzondere Diensten

a. Heilige Doop

De Heilige Doop wordt bediend, in overleg met de Kerkenraad. De bediening kan alleen plaatsvinden na goedkeuring door de Kerkenraad. De Kerkenraad is niet verplicht deze goedkeuring te geven. De bediening dient te passen in de lijn van de Bijbel, hetgeen onder meer betekent dat:

  • Van de doopouders wordt verwacht dat zij kerkelijk meelevend zijn en dat zij ook regelmatig de diensten bezoeken;
  • De Heilige Doop niet wordt bediend als de ouders van gelijk geslacht zijn;
  • De Heilige Doop niet wordt bediend als de ouders samenwonen;
  • De Heilige Doop niet wordt bediend in het geval de moeder bewust alleenstaand is.

Circa 10 dagen voor de bediening van de Heilige Doop wordt een doopzitting gehouden met de predikant en één van de ouderlingen (bij toerbeurt). Voor deze doopzitting worden de beide doopouders (met trouwboekje) uitgenodigd. In de week voor de bediening van de Heilige Doop wordt het gezin bezocht door twee kerkenraadsleden. De doopouders ontvangen het boekje: “Van doopzitting naar doopvont”. De Heilige Doop wordt bediend in de ochtenddienst of avonddienst op zondag. De keuze voor de ochtend of avond wordt gemaakt in overleg met de doopouders.

Tijdens de doopdiensten zullen voorin de kerk een drietal rijen worden gereserveerd voor ouders met kinderen om hen heel specifiek te betrekken bij de Heilige Doop. De dopelingen kunnen in de kerk blijven tot na de toespraak. Aan doopouders wordt de gelegenheid gegeven om na de dienst bij de deur te gaan staan (na de collectant), zodat gemeenteleden hen de hand kunnen drukken.

b. Heilig Avondmaal

Het Heilig Avondmaal wordt vier maal per jaar gevierd in onze gemeente. Belijdende leden hebben in principe toegang tot de avondmaalstafel. Van hen die deelnemen aan de viering wordt een Bijbelse levenswijze verwacht. De kerkenraad kan belijdende leden uit de eigen gemeente of van elders vermanen zich van de viering van het avondmaal te onthouden, gelet op hun leer en leven. In de week voor de zondag waarop de viering wordt gehouden kan Censura Morum worden aangevraagd bij de scriba. Gemeenteleden kunnen dan eventuele bezwaren tegen leer en leven van gemeenteleden kenbaar maken.

Op de zondag voor de viering, wordt een voorbereidingsdienst gehouden, waarin wordt stilgestaan bij (de betekenis van) het Heilig Avondmaal en waarin het eerste deel van het avondmaalsformulier wordt gelezen. Aansluitend is er voor alle gemeenteleden een week van voorbereiding ter beproeving van onszelf en ter overdenking van de roeping. De viering wordt de volgende zondag gehouden in de morgendienst. De avonddienst op deze zondag staat in het teken van nabetrachting en dankzegging.

c. Huwelijken

In het geval een aanstaand bruidspaar hun huwelijk kerkelijk wil laten inzegenen, dient het daartoe tijdig een verzoek in te dienen bij de predikant (of zijn vervanger). De inzegening kan alleen plaatsvinden na goedkeuring door de Kerkenraad. De Kerkenraad is niet verplicht deze goedkeuring te verlenen.

De inzegening dient te passen in de lijn van de Bijbel, hetgeen onder meer betekent dat:

  • Huwelijken van hen die van gelijk geslacht zijn, niet worden ingezegend en ook wordt het kerkgebouw niet beschikbaar gesteld voor een inzegening;
  • Huwelijken van hen die voorafgaand samenwonen, op dat moment niet worden ingezegend en ook wordt het kerkgebouw niet beschikbaar gesteld voor een inzegening;
  • Als sprake is van hertrouwen van één of beide huwelijkspartners na een echtscheiding, zal per geval door de Kerkenraad worden bekeken of het huwelijk in de kerk kan worden ingezegend en wordt terughoudendheid betracht;
  • Huwelijken, waarbij sprake is (geweest) van een zwangerschap, worden alleen ingezegend na voorafgaande schuldbelijdenis tijdens het trouwgesprek.

Verder is de Kerkenraad van mening dat de invulling van de huwelijksdag moet passen binnen de lijn van de Bijbel. Als dit niet het geval is, zal dit worden besproken met het aanstaande bruidspaar.

Het is aan de Kerkenraad om de verdere procedures, voorwaarden en in acht te nemen gebruiken voor huwelijksdiensten nader uit te werken. De door de Kerkenraad vastgestelde procedures zijn van toepassing.

d. Rouwdiensten

In het geval van het overlijden wordt er in overleg met de nabestaanden en de predikant (of zijn vervanger) een rouwdienst en kerkelijke begrafenis gehouden. In de dienst op de zondag na de begrafenis is er de mogelijkheid voor de naasten om de rouw in de kerk te brengen.

Het centrale uitgangspunt daarbij is respect voor de overledene en een zekere soberheid. In lijn met de Bijbel en de christelijke traditie wordt alleen meegewerkt aan begrafenissen en wordt niet meegewerkt aan crematies. Evenmin wordt verenigingsgebouw Eben Haëzer beschikbaar gesteld voor opbaren, condoleren en andere rouwbijeenkomsten voor of na crematies. Dit is eveneens van toepassing als de kerkelijke gebouwen worden gebruikt voor de begrafenis van leden van andere kerkelijke gemeenten of als het verenigingsgebouw Eben Haëzer wordt gebruikt bij de begrafenis van niet gemeenteleden. Het is aan de Kerkenraad om de verdere procedures, voorwaarden en in acht te nemen gebruiken voor rouwdiensten nader uit te werken. De door de Kerkenraad vastgestelde procedures zijn van toepassing.

e. Bevestigingsdiensten

De bevestiging of herbevestiging van een ouderling of diaken gebeurt in de regel in de morgendienst op de eerste dan wel tweede zondag in het nieuwe jaar.

De bevestigingsdienst van een predikant vindt in de regel in de morgendienst plaats, terwijl de intrede indien mogelijk in een middagdienst gebeurt. In dat geval is er geen avonddienst.

De afscheidsdienst van een predikant wordt in de regel in een middagdienst gedaan. In dat geval is er geen avonddienst.

4. Kerkenraad en Pastoraat

a. Kerkenraad

De uitgangspunten voor de samenstelling en verkiezing van de Kerkenraad zijn vastgelegd in de Plaatselijke regeling. De kerkenraad bestaat zo mogelijk tenminste uit:

  • de predikant;
  • vijf ouderlingen;
  • twee ouderling-kerkrentmeesters;
  • drie diakenen.

De kerkenraad benoemt uit haar midden jaarlijks een moderamen. Het moderamen bestaat tenminste uit een preses, scriba en assessor. De predikant is preses van de kerkenraad. In vacaturetijd of in geval van enige andere verhindering treedt de door de kerkenraad benoemde assessor of de consulent op als preses.

Eén van de kerkenraadsleden heeft de functie van scriba. Ook hiervoor wordt een secundus aangesteld. Het is in beginsel niet mogelijk dat er vermenging van de functie van preses en scriba bestaat, De kerkenraad wijst uit haar midden een notulist aan. Van de ouderlingen zal er één ouderling worden aangesteld als jeugdouderling. Deze is tevens voorzitter van de Jeugdraad. De kerkenraad vergadert tenminste zesmaal per jaar. De kerkenraad vergadert in beginsel tenminste eenmaal per jaar samen met het college van kerkrentmeesters en de commissie van bijstand.

Conform hetgeen vastgelegd in de Plaatselijke regeling, worden er geen vrouwelijke ambtsdragers toegelaten in onze kerkenraad. Voorts is uitgangspunt om familiebanden in de eerste of tweede graad in de kerkenraad zo mogelijk te vermijden. De kerkenraadsleden dienen belijdend lid van onze gemeente te zijn. De eerste benoemingsperiode van ouderlingen, diakenen en ouderling-kerkrentmeesters is 4 jaar en zij zijn daarna herkiesbaar voor een periode van maximaal 4 jaar. Ook kan gekozen worden voor een termijn van 1, 2 of 3 jaar. De totale ambtstermijn is maximaal 12 jaar. De kerkenraad is eind 2016 gemachtigd om voor een periode van 6 jaar (dus tot eind 2022) na kennisneming van ingekomen aanbevelingen zelf een dubbeltal vast te stellen voor de verkiezing van ambtsdragers. De kerkenraad is voornemens uiterlijk eind 2022 de gemeente te raadplegen over het verlengen van deze machtiging.

b. Pastoraat

De predikant bezoekt in de regel de zieken in het ziekenhuis, verpleeghuis of thuis, de jarigen van 80 jaar en ouder en hen die pastorale bijstand nodig hebben. Wanneer nodig wordt hij hierin bijgestaan door de ouderlingen.

De gemeente is verdeeld in vier wijken. Aan de ouderlingen (behalve de jeugdouderling) is een wijk toegewezen, waarvan hij wijkouderling is. De vier wijkouderlingen worden allen bijgestaan door een door de kerkenraad benoemde bezoekbroeder. De ouderlingen bezoeken de leden van hun wijk periodiek (tenzij er geen prijs op wordt gesteld), waarbij de doelstelling is de leden zo mogelijk eens per twee jaar te bezoeken. Het doel is de gemeente op te bouwen, toe te rusten in het geloof en opzicht te houden. Punt van aandacht is ook de geloofsopvoeding.

Gemeenteleden worden voorts zo mogelijk bezocht bij het bereiken van de 12- en 18-jarige leeftijd (zij ontvangen dan een dagboek van de kerkenraad), alsmede bij een aanstaand huwelijk, openbare geloofsbelijdenis, doop, overlijden in de nabije omgeving of een andere omstandigheid die vraagt om bezoek.

5. Diaconie

a. Algemeen

Het doel van de diaconie is in eerste instantie de zorg van de armen plaatselijk, provinciaal, landelijk en wereldwijd. De diaconie werkt nauw samen met de overige kerkenraadsleden en bezoekt eventueel op advies van hen, mensen in de gemeente.

b. Samenstelling

De diaconie bestaat uit tenminste drie diakenen welke allen zitting hebben in de kerkenraad (zie ook het bepaalde in hoofdstuk 4). De diakenen benoemen in onderling overleg een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Vermenging van functies bij één persoon is niet toegestaan. De voorzitter is tevens financieel controleur en houd toezicht op de geldstromen. De diaconie vergadert tenminste vier maal per jaar.

c. Financiën

De inkomsten van de diaconie komen met name uit:

  • pacht/huur van aan de diaconie toebehorende onroerende zaken;
  • rentebaten;
  • collectes welke in de diensten worden gehouden: elke laatste zondag van de maand is er in de dienst een collecte voor de diaconie. Verder is er elke tweede zondag van de maand een collecte bij de uitgang voor een speciale bestemming. Deze bestemming wordt van tevoren bekendgemaakt in de kerkbode en in de afkondigingen op zondag. Tenslotte zijn er collecten tijdens de avondmaalsviering, welke zijn bestemd voor een door diaconie jaarlijks vooraf vastgesteld doel;

De diaconie zorgt voor de financiële middelen van:

  • Vrouwendienst;
  • Zendings- en evangelisatiecommissie.

De diaconie zorgt voorts voor het beheer van de Kerkbode en het beheer van de aansluitingen op de kerktelefoon. De kosten voor de kerktelefonie worden gedragen door de kerkvoogdij, waar nodig is er onderling overleg..

6. College van Kerkrentmeesters

a. Algemeen

De zorg voor alle “stoffelijke” aangelegenheden van onze gemeente, voor zover niet van diaconale aard, is toevertrouwd aan het College van Kerkrentmeesters. Uitgangspunt daarbij is het voorzien in de materiële en financiële voorwaarden voor het leven en werken in de Gemeente en de instandhouding van de Woordverkondiging.Tot de (kerkordelijke) taken van het College behoren onder meer:

-Financieel beheer en zorg dragen voor de geldwerving;
-Beheer en onderhoud van kerkelijke gebouwen en inventarissen, alsmede overige goederen van de gemeente;
-Zorg dragen voor de arbeidsrechtelijke aangelegenheden (predikant en koster);
-Bijhouden van kerkelijke registers, archieven et cetera.

b. Samenstelling

De samenstelling en werkwijze van het college van kerkrentmeesters zijn met inachtneming van het bepaalde in de betreffende ordinanties van de kerkorde vastgelegd in de Plaatselijke Regeling. Voor het College van Kerkrentmeesters (incl. de kerkrentmeester) zijn dezelfde uitgangspunten ter zake benoemingen van toepassing als voor de Kerkenraad.

Het college van kerkrentmeesters bestaat uit twee ouderling-kerkrentmeesters en één kerkrentmeester, zij worden bijgestaan door een commissie van bijstand, bestaande uit 8 personen. De ouderling-kerkrentmeesters hebben zitting in de Kerkenraad (zie ook het bepaalde in hoofdstuk 4). Het college van kerkrentmeesters kiest in onderling overleg een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Vermenging van functies is niet toegestaan. De voorzitter dient ouderling-kerkrentmeester te zijn en de secretaris dient ouderling-kerkrentmeester of kerkrentmeester te zijn. De penningmeester kan een lid van het College van Kerkrentmeesters zijn of een lid van de Commissie van Bijstand.

De leden van de Commissie van Bijstand worden door de kerkrentmeesters voorgedragen aan de Kerkenraad die zijn goedkeuring aan de benoeming door het College van Kerkrentmeesters moet geven. De voorgedragen personen moeten lid van onze gemeente zijn. Commissieleden worden aangesteld voor een termijn van vier jaar, na elke termijn kan deze opnieuw worden verlengd voor vier jaar.

c. Financieel beheer en geldwerving

Het financiële beheer is erop gericht om de verkondiging van het Woord van God, ook op langere termijn, in stand te houden in Otterlo. De gelden moeten daartoe zo worden beheerd dat de gemeente aan haar verplichtingen kan (blijven) voldoen. Een prudent financieel beleid is dan ook het uitgangspunt. Speculatieve beleggingen passen daar niet bij. Er wordt binnen het College een financieel controleur aangesteld (doorgaans de voorzitter) die toezicht houdt op alle geldstromen van de gemeente.

Waar het gaat om de inkomsten is het doel om deze vast te houden of zo mogelijk nog uit te bouwen. Waar het gaat om de uitgaven is het doel om de noodzakelijke uitgaven te doen en predikantsplaats, pastoraal werk en overig kerkenwerk in stand te houden. Geconstateerd moeten worden dat de gemeente weliswaar de nodige middelen heeft, maar dat de begroting thans niet sluitend is. Dit is een punt van voortdurende aandacht.

De basis van een financieel gezonde gemeente is het geld dat jaarlijks door de gemeenteleden wordt opgebracht, het zogenaamde “levend geld”. Hieronder worden de inkomsten uit de “Actie Kerkbalans”, de collectes en giften, als ook de inkomsten uit acties en fondsen. De Actie Kerkbalans wordt al tientallen jaren gehouden en daarbij worden de leden benaderd met het verzoek voor dat jaar een verantwoorde financiële bijdrage te geven, zodat het werk in de kerkelijke gemeente voortgang kan vinden.

Het college van kerkrentmeesters streeft er naar om de overige inkomsten met hulp van commissies te realiseren, waaronder het verjaringsfonds. Alle leden die 18 jaar of ouder worden ontvangen een kaart met envelop van één van de leden van het verjaringsfonds. De bijdragen die worden ontvangen zijn bestemd voor het College van Kerkrentmeesters ter financiering van bijzondere uitgaven. Het fonds heeft een penningmeester die één en ander coördineert. De gemeente is ingedeeld in 14 wijken voor het verjaringsfonds.

d. Beheer gebouwen, inventarissen en overige goederen

Als gebouwen zijn binnen de gemeente onder meer het Kerkgebouw (Kerklaan 8) en het Verenigingsgebouw (Kerklaan 6) in gebruik. Voorts beschikt de gemeente over een pastorie (Van Broekhuizenstraat 2) en een kosterswoning (Dorpsstraat 8/10). De kerkvoogdij beschikt voorts over de nodige landbouwgrond, welke in pacht wordt uitgegeven. Het beheer vindt plaats in samenspraak met het Kantoor der Kerkelijke Goederen. Een deel van de bezittingen, welke uit nalatenschappen zijn verkregen, wordt gehouden samen met de Hervormde Gemeente van Harskamp. In dat kader is sprake van periodiek overleg met het College van deze buurgemeente.

Het kerkgebouw is krachtens de Monumentenwet aangewezen als beschermd rijksmonument, de toren is eigendom van de Gemeente Ede. Om het onderhoud van het kerkgebouw gestructureerd te laten plaats vinden en eventuele grote uitgaven tijdig te signaleren is, in samenwerking met de monumentenwacht een jaarlijkse inspectie afgesproken. Bij verhuur van de kerk of verenigingsgebouw aan derden moet het gebruik in overeenstemming zijn met het doel waarvoor het gebouw tot stand gekomen is. Er is toestemming van het college van kerkrentmeesters nodig.

f. Personele zaken

De Hervormde Gemeente van Otterlo heeft één fulltime predikantsplaats en een parttime koster. Daarnaast zijn er organisten en schoonmaakhulpen aangesteld en zijn er vele vrijwilligers in de gemeente actief. Voor een levende gemeente en ter beperking van uitgaven is het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden in eigen beheer van aanzienlijk belang. De koster draagt zorg voor de gang van zaken tijdens de erediensten en het beheer van het verenigingsgebouw.

g. Ledenregistratie

De ledenadministratie van de gemeente wordt bijgehouden door de ledenadministrateur met behulp van LRP (LedenRegistratieProgramma van de PKN). De ledenadministrateur is zo mogelijk een lid van de kerkvoogdij. De voorzitter van de kerkvoogdij is lokaal beheerder. De predikant en ouderlingen hebben toegang tot LRP voor het raadplegen van gegevens over de gemeenteleden. De ledenadministrateur krijgt de mutaties zo mogelijk via LRP (op basis van koppeling met de GBA, GemeenteBasisAdministratie). Daarnaast is het wenselijk dat ook kerkenraadsleden én gemeenteleden zelf mutaties doorgeven. De ledenadministrateur houdt tevens doop-, belijdenis- en trouwboeken bij en verwerkt deze gegevens ook in LRP.

7. Informatie

a. Kerkblad

Samen met Harskamp en Wekerom geven we het kerkblad “Kerkklanken” uit dat eens in de twee weken verschijnt en in de vakantieperiodes eens in de drie weken. De predikant of diens vervanger verzorgt de kerkbodeberichten voor Otterlo, in overleg met het Moderamen.

De meditaties op de voorpagina van “Kerkklanken” worden door de predikant of diens vervanger verzorgd. Eens per drie nummers is dus de predikant of diens vervanger van Otterlo aan de beurt, dit loopt volgens een vooraf opgesteld schema.

b. Website

De Hervormde Gemeente Otterlo heeft haar website via: www.hervormdotterlo.nl, waar veel informatie te vinden is. Ook het kerkblad wordt na verschijning op de website gezet en de kerktelefoon is via de website te beluisteren.

De bijdragen die voor plaatsing worden aangeleverd op de website worden beoordeeld door de website beheerder. In twijfelgevallen over de te plaatsen tekst vindt voorafgaand overleg plaats met het moderamen.

8. Verenigingsleven

a. Zondagsschool

De Hervormde Gemeente Otterlo heeft een zondagsschool, genaamd “David” voor de jongeren in de leeftijd van 4 tot 12 jaar (basisschool). Het doel van de zondagsschool is om kinderen op een eenvoudige wijze in contact te brengen met de Bijbel en het aanleren van een psalm of Bijbeltekst.

Voor wat betreft de Zondagsschool verder het volgende:

  • De zondagsschool begint zondags na de kerkdienst om 11.00 uur, en duurt tot 12.00 uur;
  • Voor de voorbereiding, uitleg en als schets voor de vertelling wordt het blad “Onze Hervormde Zondagsschool” gebruikt. Voor de kinderen is er een rooster met werkboekjes, uitgegeven door het Hervormd Bondsbureau;
  • De psalmen die de kinderen moeten leren worden tevens opgegeven als voorzang in ochtenddienst in de kerk;
  • Met kerst is er een kerstviering van de zondagsschool in de kerk;
  • Na het winterseizoen is er een uitje van de leiding en kinderen van de zondagsschool;
  • Bij het verlaten van de zondagsschool (doorgaans met kerst) krijgen de kinderen een Bijbeltje als aandenken.

b. Catechese

Aan de jonge leden van de gemeente en aan allen dit verlangen wordt kerkelijk onderricht gegeven in de vorm van catechese. Tijdens het huisbezoek van de ouderlingen wordt hier, indien van toepassing, ook aandacht voor gevraagd.

Voor de jonge leden is er in het winterseizoen catechisatie op dinsdagavond. De catechese wordt verzorgd door de predikant samen met een aantal door de kerkenraad benoemde mentoren.

Jaarlijks wordt aan het begin van het winterseizoen ook de mogelijkheid van belijdeniscatechisatie aangeboden aan de leden van de gemeente. De belijdeniscatechese wordt gegeven door de predikant op de in onderling overleg met de catechisanten vast te stellen tijdstippen. Aan het einde van het seizoen is er dan de mogelijkheid tot het afleggen van openbare belijdenis van het geloof. Daaraan voorafgaand zal met een afvaardiging van de kerkenraad een gesprek over hun motivatie en over de inhoud van het geloof worden gehouden, teneinde hen tot deze belijdenis te kunnen toelaten. Als er geen verhinderingen zijn, zal de openbare geloofsbelijdenis in een eredienst plaatsvinden aan de hand van het daarvoor geldende formulier, waarna zij worden opgenomen onder de belijdende leden van de gemeente.

Aan aanstaande bruidsparen en aan pas getrouwden wordt periodiek de mogelijkheid van huwelijkscatechese geboden.

c. Verenigings- en Kringwerk

De gemeente kent voorts diverse vormen van verenigings- en kringwerk in het winterseizoen, waaronder:

  • Bejaardenmiddagen (eens per maand in de middag);
  • Bijbelkring (tweemaal per maand);
  • Bijbelgespreksgroep (eens per maand);
  • Vrouwenvereniging Tabitha (eens per 14 dagen).

Het winterwerk wordt begin oktober geopend met een openingsdienst op zondag en wordt rond de Pasen afgesloten met een afsluitingsdienst op zondag. Verder wordt aan het begin van het winterseizoen een openingsweekend gehouden en aan het einde van het seizoen een afsluitingsavond.

De bejaardenmiddagen, Bijbelkring en bijbelgespreksgroep worden geleid door de eigen predikant (dan wel een vervanger bij zijn afwezigheid of tijdens een vacante periode). De predikant of vervanger verzorgt onder meer de opening en sluiting van de bijeenkomsten.

De Vrouwenvereniging heeft een eigen bestuur en zorgt zelf voor de invulling van de avonden aan de hand van Bijbelstudies uit het maandblad “De Hervormde Vrouw”

Verder zijn er jeugdclubs, een jongerenvereniging en open jeugdwerk in onze gemeente. Hiervoor wordt verwezen naar het volgende hoofdstuk.

9. Jeugdwerk

a. Doel

Het doel van het jeugdwerk in de gemeente is, de jeugd van jongs af aan kennis te laten maken met God en Zijn Woord. Zowel kerkelijk als niet kerkelijk meelevende jongeren op een ontspannen manier, gezamenlijk in de club of vereniging het Evangelie meegeven, overeenkomstig de leer zoals die in onze kerk uitgedragen wordt. Verder is het doel daarmee de verbondenheid van de jeugd met het jeugdwerk te stimuleren en zo mede de jongeren te behouden bij het geheel van de kerk.

b. Jeugdraad

De gemeente kent een jeugdraad waarin de jeugdouderling, de dominee en een afvaardiging van de leidinggevende van het jeugdwerk, zondagschool, catechese zitting hebben. Tenminste eens per jaar worden lopende zaken, onder voorzitterschap van de jeugdouderling besproken.

c. Leiding

Aan iedere groep wordt door minimaal twee personen leiding gegeven. Het kunnen er ook meer zijn als de groep te groot wordt voor twee personen, of als de situatie daarom vraagt (bijv. gelet op de gewenste orde). Van de leiding wordt verwacht dat zij geregeld de kerkdiensten bezoeken, mede gezien hun voorbeeldfunctie naar de jeugd en gezien hun opvoedkundige taak. Ook is het wenselijk dat ze de Bijbelstudieavonden voor de jeugdleiding bezoeken (tweemaal per seizoen). Hierin worden de leidinggevenden ondersteund en toegerust in het werk dat ze mogen doen.

d. Samenstelling

Het jeugdwerk is verdeeld in de volgende groepen:

  • Esther: meisjesclub uit groep 5 en 6;
  • Ruth: meisjesclub uit groep 7 en 8;
  • Daniël: jongensclub uit groep 5 en 6;
  • Jonathan: jongensclub uit groep 7 en 8;
  • Samuël:  jongens en meisjesclub uit klas 1 en 2;
  • Deborah & Barak: jongens en meisjesclub uit klas 3 en 4;
  • Nicodémus: jongeren vereniging vanaf ongeveer 16 jaar;
  • Open Jeugdwerk: jongeren vanaf 14 jaar.

In voorkomende gevallen kunnen groepen eventueel gecombineerd worden.

e. Bijeenkomsten

Tijdens het winterseizoen komen de clubs Esther, Ruth, Daniël, Jonathan en Samuël op elke vrijdagavond bij elkaar. De clubavonden beginnen om 19.00 uur en duren tot 20.30 uur. Tijdens het winterseizoen komt de club Deborah & Barak eens per 2 weken op vrijdagavond bij elkaar, van 19.00 tot 20.30 uur.

De jongerenvereniging Nicodémus komt tijdens het winterseizoen eens per 2 weken op donderdagavond bijeen, vanaf 20.00 uur tot 22.00 uur. Voor het OJW staan eens per maand op zaterdagavond van 20.00 uur tot 23.00 uur, de deuren van Eben-Haëzer open. Dit betreft de eerste zaterdag van de maand.

De avonden worden verantwoord gegeven, zo wordt er geen alcohol geschonken en/of genuttigd, en worden geen andere verslavende middelen gebruikt. Ook is er verantwoord gebruik van muziek/film of andere media.

f. Werkwijze

Iedere club of verenigingsavond (uitgezonderd OJW) bestaat uit 2 delen.

Als eerste is er een bezinningsgedeelte. Hierin gaat de Bijbel open om te lezen, uitleg te ontvangen of te geven. Vanaf de tienerleeftijd wordt de discussie over diverse onderwerpen gestimuleerd. Hierdoor mag het geloof gaan groeien en de toepassing daarvan in het dagelijkse leven een fundament krijgen. Ook het zingen, openings- en afsluitings gebed tijdens de avonden is een vast onderdeel. Voor (Bijbel) programma’s maken we gebruik van de HGJB methodes.

Tijdens het tweede deel van de avond wordt er door de jongsten veelal geknutseld en spellen gedaan. Vanaf de tienerleeftijd is er meer tijd voor onderling gesprek en activiteiten buiten het gebouw, zoals b.v. sportavonden.

Buiten deze activiteiten worden ook de jaarlijkse TOV avond van de HGJB door de jeugd bezocht. Rond de voorjaarsvakantie wordt er een actie georganiseerd om geld in te zamelen voor een diaconaal doel, het ene jaar voor het project van de HGJB, het andere jaar een nader te bepalen doel. Het seizoen wordt gewoonlijk afgesloten met een meerdaags kamp in de maand april/mei (meivakantie).

g. Jeugdvereniging “Nicodemus”

Op JV Nicodemus is er voor de 16+ jeugd gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Op deze avonden worden er diverse actuele thema’s besproken met de Bijbel als uitgangspunt. Daarmee wordt er geprobeerd om de jongeren te helpen om als Christen hun plaats in de samenleving in te nemen en het gebedsleven verder te stimuleren.

h. Open Jeugd Werk

Het Open Jeugdwerk biedt aan jongeren een gelegenheid om elkaar op zaterdagavond te ontmoeten. In het verenigingsgebouw zijn de jongerenzalen hiervoor sfeervol ingericht en kan er dart, tafelvoetbal, pool, biljart e.d. gespeeld worden. De avonden hebben een open karakter waarin de ontspannen ontmoeting met elkaar centraal staat. De avond wordt afgesloten met gebed. Hiermee wordt de jeugd een alternatief geboden ten opzichte van de reguliere uitgaansgelegenheden.

i. Ondersteuning

De gemeente is samen met de jeugdverenigingen lid van de HGJB. Deze landelijke organisatie is gespecialiseerd in kerkelijk jeugdwerk. Wij maken gebruik van haar expertise door de mogelijkheid tot het volgen van cursussen voor leidinggevenden, de Kim methode voor kinderen, de Tim methode voor de tieners, en de Jim methode voor de jongeren. Als leidinggevenden organiseren we tweemaal per jaar een Bezinning/Bijbelstudieavond om ons te verdiepen in het geloof en hoe we dat geloof mogen uitdragen naar onze jeugd.

 j. Stappenplan

Dit plan geeft weer hoe we de geloofsgroei van de jeugd voor ogen hebben en hoe we dit kunnen proberen te bewerken

  • Club: Esther en Daniël: Op deze leeftijd is het belangrijk om de kinderen het leuk te laten hebben op de club, zodat ze vertrouwd raken met de Bijbel en de verhalen leren kennen. Verder wordt er geprobeerd ze actief te betrekken bij het kringgebed.
  • Club: Ruth en Jonathan: Deze groep heeft al meer clubervaring. Maar ook hier geldt nog steeds dat het leuk mag zijn. Verder wordt kringgebed nog steeds gestimuleerd en wordt er door de jeugd zelf uit de Bijbel gelezen. Hierdoor leren ze ook teksten in de Bijbel te zoeken.(Bijbelkennis)
  • Club: Samuël: Hier begint het clubwerk toch al wat serieus te worden. Buiten het feit dat de jeugd er voor elkaar komt mag er ook inhoudelijk dieper op de thema’s ingegaan worden. Ook mag de jeugd gestimuleerd worden om mee te denken over het thema door ze in te schakelen bij de voorbereiding hiervan. Verder blijft het kringgebed en het zelf lezen ook in deze groep van toepassing.
  • Club: Debora en Barak: Deze jongeren zijn al wat ouder en er wordt doorgegaan met wat er bij de voorgaande clubs al “geleerd” is. Dit kan uitgebreid worden met het evt. zelf voorbereiden van de avond en ze hierbij een stuk verantwoordelijkheid te geven.( evt. onderwerp aanreiken)
  • : Nicodemus: Zie voorgaande, Bij de jeugdvereniging kan de avond geheel geleid worden door de jongeren.

Deze punten betreffen algemene richtlijnen. Te allen tijde dient rekening gehouden wordt met het niveau van de jongeren en de samenstelling van de groep. 

10. Overige Commissies

a. Zendings- en evangelisatiecommissie (ZEC)

In Otterlo is een zendings- en evangelisatiecommissie aangesteld. De ZEC bestaat uit zes leden en één ambtsdrager uit de kerkenraad. Doel van de commissie is bij te dragen aan de verspreiding van Gods boodschap. De commissie doet dat in de eigen gemeente door onder meer de verspreiding van het dagboek “Een Handvol Koren “ dat jaarlijks uitgegeven wordt door de GZB. Verder wordt er elk jaar in samenwerking met Harskamp en Wekerom bij toerbeurt een zendingsavond belegd in een van de drie dorpen. Deze avond wordt op de derde woensdag in september gehouden. Ook behartigen de commissieleden zaken die zich in ons dorp voordoen ten aanzien van de zending, zoals verspreiding van het kerst en/of paasnummer van het blad “Echo”. Voorts is de ZEC betrokken bij het project “Deelgenoten” en worden collectes gehouden voor de GZB en IZB. In de komende periode zal worden bezien hoe verdere evangelisatie ingevuld kan worden.

b. Woord & Daad commissie

Stichting Woord en Daad heeft een lokaal comité in de dorpen Wekerom, Harskamp en Otterlo. Dit gezamenlijke comité heeft 12 vaste vrijwilligers in de commissie. Deze comitéleden zijn afkomstig uit de Hervormde Gemeenten van Wekerom, Harskamp en Otterlo en de Hersteld Hervormde Gemeente Harskamp. Er zijn 4 comitéleden uit Otterlo. Doel is om door middel van acties geld in te zamelen voor projecten van Woord en Daad. Het comité van Wekerom, Harskamp en Otterlo doet dit onder meer door bijdragen van gemeenten, personen en bedrijven uit het werkgebied te vragen en organiseert ook activiteiten zoals statiegeldbonnen, verkoop krentenbroden, fietstochten et cetera.

c. Vrouwendienst

De Hervormde Gemeente Otterlo kent een vrouwendienst, bestaande uit een aantal vrouwen uit de gemeente, die nieuw ingekomenen en eventueel langdurig zieken bezoeken. Voor de kerst bezorgen zij ook kerstbakjes bij de ouderen en langdurig of ernstig zieken en bij hen die in een verpleeghuis verblijven. Deze bakjes worden in Woonzorghuis Eureka op elk adres bezorgd.

d. Lentefaircommissie

De Lentefaircommissie heeft als doel om jaarlijks door middel van de Lentefair geld in te zamelen voor de plaatselijke gemeente en voor Woord en Daad. De zaterdag na Hemelvaartsdag wordt de Lentefair gehouden. De opbrengsten worden verdeeld: 1/3 Woord & Daad, 1/3 Jeugdwerk en 1/3 Plaatselijke gemeente (kerkvoogdij). De Lentefaircommissie wordt samengesteld uit leden namens Woord en Daad, het Jeugdwerk en de plaatselijke gemeente. De voorzitter is afkomstig uit de kerkvoogdij.

e. Orgelcommissie

De commissie draagt zorg voor het orgel, de organisten en stelt het rooster voor de organisten op. De commissieleden doen dit onder verantwoordelijkheid van het college van kerkrentmeesters. De orgelcommissie heeft één voorzitter en twee commissieleden. Tenminste één van deze leden komt uit de kerkvoogdij. De commissie vergadert minimaal eens per jaar met de organisten.

11. Beleid voor de toekomst

a. Kerkenraad

De Kerkenraad heeft tot doel om op een consistente wijze, gebaseerd op Gods Woord, rekening houdend met de plaatselijke gebruiken, leiding te geven aan de Gemeente. Een evenwichtige samenstelling en taakverdeling binnen de Kerkenraad is daarbij het uitgangspunt.

Gelet op de beoogde continuïteit van en samenhang in de gemeente en het gemeenteleven wordt in de komende periode de focus gelegd op c.q. zal aandacht worden gegeven aan:

  • Een Bijbelse prediking met waarschuwing én nodiging. Het daarbij te voeren beleid ten aanzien van Bijbelvertaling, formulieren en gemeentezang zal in de komende periode nader worden bezien;
  • Het afleggen van huisbezoeken, waarbij in de gesprekken ook de kerkgang, geloofsopvoeding (voorbeeldfunctie), gebed en Bijbellezen, belijdeniscatechisatie en sacramenten onder de aandacht kunnen worden gebracht;
  • Bijdragen aan groei van de gemeente en betrokkenheid bij en zichtbaarheid in het dorp, rekening houdend met tendensen van vergrijzing en ontkerkelijking. In dat licht zal het te voeren beleid ten aanzien van geloofsopvoeding en het evangelisatiewerk in de komende periode nader worden bezien. Daarbij zal mede professionele ondersteuning worden gevraagd. Voorts is het onderhouden en stimuleren van jeugd- en kringwerk in brede zin een punt van aandacht.

b. Diaconie

De diaconie wil zorg bieden aan de naaste die deze zorg nodig heeft. De diaconie wil de gemeente, waaronder ook jongeren, bewustmaken van onze diaconale verantwoordelijkheid ten aanzien van onze naaste, dit met name bij de bijzondere collectes die worden gehouden bij de uitgang. De doelstelling is om elk jaar de in dat jaar ontvangen middelen volledig te besteden aan diaconale doelen.

c. College van kerkrentmeesters

De kerkvoogdij wil de materiële en financiële voorwaarden in stand houden en scheppen voor het leven en werken in de gemeente en de Woordverkonding. Zij staat daarbij een lange termijn beleid voor. Dit betekent dat een prudent financieel beleid wordt beoogd, waarbij zorgvuldig wordt omgegaan met de middelen die wij van onze voorouders hebben gekregen en een sluitende exploitatie het doel is. Tegelijkertijd wordt het belang gezien om zaken mogelijk te maken en te investeren in gemeente en dorp.

12. Slotwoord

In Ordinantie 4-8-5 is het volgende bepaald:

De kerkenraad stelt telkens voor een periode van vier jaar een beleidsplan op, na daarover overleg gepleegd te hebben met het college van kerkrentmeesters, het college van diakenen en met alle daarvoor in aanmerking komende organen van de gemeente.

Elk jaar pleegt de kerkenraad met dezelfde colleges en organen overleg over eventuele wijziging van het beleidsplan.

Nadat de kerkenraad het beleidsplan of een wijziging daarvan voorlopig heeft vastgesteld, wordt dit in de gemeente gepubliceerd. De kerkenraad stelt de leden van de gemeente in de gelegenheid hun mening over het beleidsplan of de wijziging kenbaar te maken. Daarna stelt de kerkenraad het beleidsplan of de wijziging vast.

Mede tegen deze achtergrond is het voorliggende beleidsplan opgemaakt. Doel is hiermee vast te leggen hoe we samen gemeente zijn en de gemeente blijvend gestalte geven voor de toekomst gebaseerd op de Bijbel. Het beleidsplan is geen marsroute die van a tot z vastlegt wat er in de toekomst wel en niet gedaan zal worden en dat alles afwijst wat daarmee niet overeenkomt. Het beleidsplan beoogd te dienen als basis voor besluiten die genomen moeten worden om de doelstellingen van het gemeentelijke leven te verwezenlijken.

We hopen en bidden dat het gemeenteleven mag zijn tot eer van God en tot ons heil.

Getekend voor goedkeuring op 05 juli 2018 te Otterlo,

Preses:

Scriba: